Het ministerie van J&V heeft deze vraag voorgelegd aan de RSJ. In het advies Kind-onveiligheid in complexe (ex-)partnerrelaties (25 september 2024) wordt hierop antwoord gegeven.
bij de ketenpartners bestaat zeker aandacht voor de onveiligheid van kinderen in deze situaties, maar deze is niet altijd voldoende om kindonveiligheid te signaleren of te voorkomen
Informatie-uitwisseling
De RSJ vindt het van belang dat informatie in gezag- en omgangszaken tijdig bij de betrokken professionals, onder wie ook de rechter, aanwezig is en uitsluitsel geeft over de veiligheidsrisico’s voor het kind. Door de in dit advies geschetste knelpunten (zie onder) blijkt het in veel situaties onmogelijk om met zekerheid vast te stellen of er sprake is van dermate grote kind-onveiligheid dat omgang met één van beide ouders ontraden moet worden. De rechter heeft de ingewikkelde taak om een balans te zoeken tussen het waarborgen van de veiligheid van het kind en het recht op omgang met beide ouders. Dit is echter alleen mogelijk als de processtukken objectieve informatie bevatten over de eventuele aanwezigheid van geweld in het gezin.
Signaleren van kind-onveiligheid
In het kader van dit advies zijn gesprekken gevoerd met 36 deskundigen van achttien verschillende organisaties. Op basis hiervan kan geconcludeerd worden dat er bij de ketenpartners zeker aandacht bestaat voor de onveiligheid van kinderen in deze situaties en dat de aandacht hiervoor de afgelopen jaren is toegenomen, maar dat deze aandacht niet altijd voldoende is om kind-onveiligheid te signaleren of te voorkomen. Zo ontbreekt soms het bewustzijn dat (ex-)partnergeweld, zeker wanneer kinderen hiervan getuige zijn, ook een vorm van kindermishandeling is. Voor een overzicht van de mogelijke juridische routes naar onderzoek waarin de veiligheid van kinderen aan bod komt, is in dit advies een schematische weergave opgenomen die u onderaan deze pagina terugvindt.
Aandacht voor het onderwerp
Door de toegenomen aandacht voor onder andere intieme terreur, is er ook meer aandacht gekomen voor de ongelijke machtsverhoudingen tussen (ex-)partners, het mogelijk voortduren van geweld tijdens en na een scheiding en de positie van kinderen tijdens en na de scheiding. Zo is bij gezag- en omgangszaken die voor de rechter komen een verschuiving te zien weg van het beeld dat ouders altijd gelijke partijen zijn bij en een gelijk aandeel hebben in conflicten en samen vanuit hun verantwoordelijkheid als ouders tot een oplossing moeten komen. Het blijkt echter dat de rechter bij een zitting niet altijd over alle informatie beschikt die nodig is om tot een goede inschatting over eventuele kind-onveiligheid te komen.
Knelpunten
Ondanks de toegenomen aandacht voor de veiligheid van kinderen, zijn een aantal knelpunten gesignaleerd, waarvan we er hier drie noemen:
- Regie ontbreekt in het stoppen of voorkomen van onveiligheid van kinderen. Informatie verzameld door verschillende organisaties in de keten, wordt niet tijdig op cruciale punten bij elkaar gebracht, waardoor organisaties langs elkaar heen werken en tegenstrijdige beslissingen kunnen nemen.
- De verschillende organisaties maken gebruik van verschillende screeninginstrumenten, met verschillende doelen (o.a. het screenen op huiselijk geweld, stalking, kind-onveiligheid, etc.).
- Het ontbreekt aan tijdige en passende hulpverlening aan kinderen en ouders die te maken hebben met geweld in afhankelijkheidsrelaties.
In het advies (klik op de link hieronder) leest u alle knelpunten en aanbevelingen terug. Hieronder vindt u bovendien een routekaart van de mogelijke juridische routes in het onderzoek naar de veiligheid van kinderen.